Najdłuższą i najmniej świadomą cześcią naszego życia jest sen, więc nie jest to dziwne, że sporo osób chce tę czynność zoptymalizować. Co więcej ile razy sobie mówiłeś „Nie mogę spać…”, „Znowu obudziłem się w środku nocy…”, „Budzikom śmierć!”, „Cały dzień chodzę zaspany…” Mam nadzieję, że pomysły na lepszy sen, które znajdziesz poniżej choć trochę Ci pomogą.

Ostatnio naczytałem sie sporo artykułów na ten temat na Lifehackerze, na blogu Jamesa Cleara (tu i tu) oraz w bezpłatnym ebooku (i blogu) Erica Conleya. Oto czego sie dowiedziałem (w losowej kolejności, po prostu wyrzucam to z głowy):

Pomysły na lepszy sen

  1. Nastaw budzik na pójście spać.
  2. Ustaw budzik/telefon na drugim końcu sypialni lub w innym pokoju, bo wtedy jak wstaniesz będziesz musiał zrobić kilka kroków, żeby go wyłączyć i wtedy się wybudzisz.
  3. Dbaj o higienę snu: zarezerwuj trochę czasu, żeby się wyciszyć.
  4. Po południu nie spożywaj kofeiny.
  5. Nie pij alkoholu przed snem. Alkohol pozbawia Cię bardzo ważnej części snu: regeneracyjnej fazy REM.
  6. Nie używaj ekranów elektronicznych przed snem lub filtruj je z niebieskiego światła.
  7. Zmień temperaturę swojego ciała. W zimie bierz ciepłe prysznice lub kąpiele, a lato zimne prysznice.
  8. Ogranicz zewnętrzne bodźce. Włóż korki do uszu i załóż maskę na oczy.
  9. Pozbądź się z sypialni telewizora, komputera, ładowarki do tabletu i innych podobnych rzeczy. Stwórz w niej miejsce do spania, przygotowywania się do snu i seksu.
  10. Zrelaksuj się korzystając z mało stymulujących zajęć, np. czytając średnio ciekawą książkę.
  11. Przzeanalizuj swoją potrzebę snu.
  12. Odnajdź swój idealny rytuał przed snem i sie go trzymaj.
  13. Codziennie ćwicz, ale nie później niż 3-4 godziny przed pójściem spać.
  14. Niech w sypialni będzie chłodno(ok. 18-21 stopni Celsjusza).
  15. Jeśli miałeś nerwowy dzień, skorzystaj z różnych technik relaksacyjnych.
  16. Ucinaj sobie „strategiczne” drzemki. Jedna po południu powinna wystarczyć.
  17. Dopasuj odpowiednią wilgotność powietrza, aby wynosiła 30-50%
  18. Codziennie (nawet 2 razy dziennie) wietrz mieszkanie, a zwłaszcza sypialnie.
  19. Zainwestuj w odpowiednią poduszkę
  20. Idź spać razem ze swoją żoną/mężem.
  21. Przygotuj się na ranek poprzedniego dnia wieczorem
  22. Mierz swój sen (Peak firmy Basic lub badanie polisomnograficzne).
  23. Wypij dużą szklankę wody zaraz po obudzeniu się, żeby się nawodnić i mieć więcej energii.
  24. Latem zamiast kawy wystaw się na działanie słońca.
  25. Aby się zmotywować do wcześniejszego chodzenia spać, wypisz straty jakie ponosisz z powodu zbyt krótkiego snu.



Wkrótce postaram się to jakoś uporządkować.