Kilka sposobów na bezsenność

Kilka sposobów na bezsenność

Garść porad na temat tego jak spać w łóżku, a nie tylko przewracać się z boku na bok.

Średnio zaśnięcie zajmuje przeciętnemu człowiekowi 14 minut. Co zrobić, aby ta ilość czasu się nie wydłużyła albo nawet skróciła?

Jak zasnąć?

Co zrobić jeśli się obudzę? Nie martwić się. Jeśli obudziłeś sie pomiędzy cyklami (ktore średnio trwają 90 minut), nic się nie stało – dla organizmu jest to całkowicie normalne. Zanim wprowadzono oświetlenie ulic w nocy, ludzie często się budzili w jej środku i zajmowali się swoimi zwykłymi sprawami. Jeśli się obudzisz w środku nocy, wstań z łóżka i się zmęcz :).

Ile spać? Pomiędzy 6,5 a 7,5 godziny. Osoby z taką ilością snu żyją najdłużej, są najszczęśliwsze i najbardziej produktywne. Prawdopodobieństwo śmierci znacznie wzrasta jeśli śpimy mniej niż 5 godzin lub więcej niż 8.

Kiedy kładziesz się do łóżka, rób to tylko w celu spania. Nie używaj urządzeń elektronicznych (smartfon, tablet, laptop) na ok. 30 minut przed snem. Ze wszystkich stron specjaliści ds. snu radzą, żeby łóżko (a najlepiej sypialnia w ogóle) wykorzystywać tylko i wyłącznie do snu i seksu. Muszę przyznać, że nie przywiązywałem do tego tak istotnej wagi, uważając, że skoro nie mam (i nigdy nie miałem) problemów ze snem, to ta rada nie jest, przynajmniej dla mnie, tak istotna. Myliłem się. Od około tygodnia po tym jak szedłem spać, spędzałem jeszcze trochę czasu w łóżku (a nie jak dawniej przy biurku) uzupełniając swój dziennik, odznaczając wykonane zadania i czytając czasopisma, a to wszystko na moim iPhonie. Nieraz zeszła mi na tym nawet godzina. A wczoraj nie mogąc zasnąć, uświadomiłem sobie, że odkąd wykonuję te czynności w łóżku zamiast przy biurku, mam problemy z zasypianiem. Wcześniej wystarczyło, że przyłożyłem głowę do poduszki i… film się urywał. A wczoraj i przez ostatnie kilka dni tylko męczyłem się przewracając się z boku na bok w łóżku.


Obrazek wyróżniający: Karli Martz

2 Comments Kilka sposobów na bezsenność

  1. Tomasz

    Oj chętnie bym się „zmęczył” gdy się obudzę w nocy, niestety moja kobieta jest do tego negatywnie nastawiona :P Czytałem gdzieś, że przed snem nie powinno się oglądać tv, korzytsać z komputera, telefonu ponieważ naświetlamy oczy i mózg wariuje czy to dzień i czy trzeba iść spać czy nie. Czy to nie jest tak, że jakbym w nocy włączył tv i zaczął robić np przysiady to się rozbudzę na amen? ;)

    Reply
    1. Michał A. Nowakowski

      Dobre pytanie. Uzupełniłem wpis o punkt mówiący o oglądaniu telewizji lub korzystaniu z urządzeń elektronicznych.

      Reply

Leave A Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.